GURU MENGAJAR ILMU


Ilmu adalah pengetahuan tentang hakikat sesuatu. Ilmu memandu manusia berfikir dengan baik. Kehebatan ilmu mampu menundukkan nafsu jika ia didasari keimanan. Ketajaman ilmu mampu membunuh kesangsian. Ilmu mampu menghapuskan kejahilan dan kemudaratan. Ilmu juga mampu menghindari kemunduran dan kelemahan.
Kehebatan akal yang mampu berfikir dengan cemerlang,akan melahirkan hikmah daripada ilmu. Jika ilmu adalah jasad hikmah pula adalah nyawa. Jika ilmu adalah apa yang tersurat hikmah pula adalah falsafah yang tersirat.
“TUGAS UTAMA GURU ADALAH MENGAJARKAN ILMU,
AJAR MEREKA SUPAYA MENCINTAI ILMU”
Bukankah Saidina Ali pernah mengatakan dalam kata-katanya yang masyhur ketika membandingkan antara ilmu dengan harta.
“ Ilmu itu lebih baik daripada harta,ilmu menjaga engkau dan engkau penjaga harta. Ilmu itu dapat menjaga tuannya tetapi  harta itu dijaga oleh tuannya.” Berapa ramai orang yang terpaksa menjaga hartanya sedangkan ilmu bersusah payah menjaga dan menyelamatkan tuannya.
Ilmu itu penghukum (hakim)  dan harta itu terhukum. Ilmu yang akan menghakimi atau menentukan antara yang hak dengan yang batil,antara yang asli dengan yang palsu,antara yang mulia dengan yang hina,sedangkan harta ia dihakimi sama ada halal atau haram,baik atau buruk.
Ilmu bertambah bila dibelanjakan harta itu berkurang apabila dibelanjakan. Ilmu itu semakin digunakan  dan diajar kepada orang semakin bertambah berkat,bertambah kemahiran si pemiliknya. Sebaliknya  harta  semakin kita menggunakannya ia semakin berkurang dan lama kelamaan habis.
Semakin banyak ilmu semakin banyak kawan semakin banyak harta semakin banyak lawan. Orang ilmu semakin didekati,didampingi,dijadikan rujukan dan dijadikan kawan adapun orang yang semakin banyak harta semakin banyak musuhnya. Semakin diintai oleh si pencuri yang mencari peluang mengambil hartanya,si pendengki yang mengharapkan kehilangan hartanya.
Kalau kail panjang sejengkal jangan lautan hendak diduga. Maka, kalau kail itu belum cukup panjang kenapa tidak diusahakan memanjangkannya. Justeru persiapi diti kita sebagi guru dengan segala ilmu dan kemahiran yang perlu.
Guru seharusnya berusaha untuk menjadi seorang yang menguasai bidang yang di ajar. Penguasaan ilmu dapat diperolehi melalui pengamalan ilmu. Mengamalkan ilmu tidak semudah menyampaikannya. Penyampai perlu menghayati dan mempraktikannya dahulu sebelum  bijak membicarakannya di ahadapan pelajarnya. Jika kita kotakan apa yang kita ajarkan sudah asti banyak hikmah yang melimpah.
Bukankah guru yang baik adalah guru yang sentiasa menjadi ikutan pelajarnya. Jika guru boleh menjadi model baik sudah pasti pelajar dilahirkan nanti bijak dan berakhlak mulia.
RASULULLAH SAW PERNAH BERSABDA:
APABILA MATI SESEORANG ANAK ADAM MAKA TERPUTUSLAH AMALANNYA MELAINKAN TIGA PERKARA IAITU : SEDEKAH JARIAH,ILMU YANG DIMANFAATKAN DAN DOA ANAK YANG SOLEH
(HR BUKHARI,TARMIZI & NASA’I)
Betapa besarnya asaham seorang guru yang mengajarkan ilmu kepada orang lain kemudian orang tersebut mengajarkan pula ilmu itu kepada orang lain seterusnya proses ini akan berterusan. Demikian juga pahalanya akan terus mengalir buat guru yang mengajarkannya walaupun telah lama meninggal dunia.
GURU YANG MENGAJAR ILMU BAGAI TERLIBAT DALAM MLM,MLM YANG DIMAKSUDKAN DISINI BUKAN MULTI LEVEL MARKETING TETAPI MANUSIA LAHIRKAN MANUSIA YANG BERJIWA MANUSIA DAN BERSIFAT MANUSIA KERANA ADA JUGA MANUSIA TETAPI BERJIWA HAIWAN

BIAR KITA MENJADI GURU KERANA SUKA
BUKAN SUKA-SUKA MENJADI GURU




No comments:

Post a Comment