"Demi masa.............sesungguhnya manusia sentiasa berada dalam kerugian, kecuali????????....... "Bicara Hikmah................"
Faktor azam dalam pendidikan
14 SEPT — Apa pun benda yang baik Kunta Kinte sokong. Siapa yang buat tak penting sangat. Bukan apa, tapi sebab kita semua disuruh buat kebaikan. Lagi-lagilah kalau ada yang buat kebaikan secara sukarela dengan tak ada upah dan hadiah.
Tapi bila kerajaan atau parti politik buat benda yang baik, itu adalah kewajipan. Kita tak pilih kerajaan dan sokong parti politik untuk buat keburukan. Kita pilih dan sokong mereka untuk buat kebaikan. Jadi Kunta Kinte sokonglah pelancaran Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 oleh Perdana Menteri.
Tapi Kunta Kinte taklah nak puji melangit dan sokong dengan tak ada had dan batasan. Maaf cakaplah, apabila kita dah hidup lama dan dah banyak makan asam garam, kita dah jadi mangli.
Nak mudah cakap, biar Kunta Kinte kata macam ni. Dalam hal buat dasar dan atur rancangan, tak banyak negara boleh teng kita. Dalam loghat utara, teng ertinya tak boleh lawan.
Punca pelaksanaan dasar pendidikan kurang berjaya
Tapi yang jadi masalah dan punca dasar dan rancangan tak berjaya atau kurang berjaya ialah pelaksanaan dan azam politik. Sebab itulah banyak dasar dan rancangan kita yang “world class” bila dilaksanakan jadi “third class” — daripada kelas dunia jadi kelas ketiga atau tak ada kelas langsung.
Kalau kita masih serius nak jadikan bahasa dan pendidikan sebagai pemangkin perpaduan, integrasi dan sekali gus nak hapuskan polarisasi kaum dan diskriminasi ekonomi, kita kenalah buat yang betul dan dengan cara yang betul juga.
Benda yang Kunta Kinte nak cakap ni bukanlah baru atau luar biasa. Dasar dan rancangan pendidikan masa depan yang futuristik wajib dilaksanakan secara futuristik juga kalau nak berjaya.
Nombor satu, benih kenalah elok. Kalau kita nak jadi negara dwibahasa, wajiblah semua calon guru lulus busuk-busuk pun “kepujian” bahasa Melayu dan Inggeris. Kurikulum perguruan pun wajib dalam dua bahasa juga.
Nombor dua, semua pelatih apabila keluar maktab wajib boleh mengajar bahasa Melayu dan Inggeris, busuk-busuk pun pada peringkat sekolah rendah. Kalau ada keperluan, mereka boleh ajar semua mata pelajaran dalam bahasa Melayu dan Inggeris.
Nombor tiga, latihan guru wajib ada mata pelajaran berkenaan perpaduan, kepelbagaian budaya dan toleransi. Guru kena tahu dan sensitif hal-hal berkenaan agama, bangsa dan adab resam.
Nombor empat, wajib atasi masalah ketidaksamaan infrastruktur dan kecekapan di kalangan pelbagai sistem persekolahan dan antara sekolah bandar yang lebih baik dengan sekolah luar bandar yang daif.
Nombor lima, laksanakan rancangan pertukaran murid dan pelajar yang babitkan semua sekolah, sistem sekolah dan tempat. Kita wajibkan rancangan ini.
Nombor enam, mudah dan wajibkan pembelajaran pelbagai bahasa selain Melayu dan Inggeris, bermula dengan bahasa rakyat tempatan dan seterusnya bahasa-bahasa global.
Nombor tujuh, wajib jadikan akhlak sebagai komponen penting dalam semua bidang kegiatan di sekolah.
Nombor lapan, patriotisme dan cinta negara hanya boleh dicanai kalau semua guru dan murid berpeluang berasa bangga dengan kejayaan negara dalam segala bidang dan usaha.
Hormat orang tua
Nombor sembilan, berhati-hati apabila jalankan kegiatan yang berkaitan agama dan bangsa di sekolah, dan pupuk sifat hormat kepada orang tua, peraturan dan undang-undang. Semua benda ni dah ada dalam Rukun Negara dan adat resam kita.
Dan nombor sepuluh, jadikan penyertaan ibu bapa dan penjaga sebagai komponen penting dalam Kad Laporan murid supaya ibu bapa dan penjaga tidak lepas tangan.
Masalah kita tak berjaya atau kurang berjaya bukan pasal dasar dan rancangan kita tak baik, tapi kerana pelaksanaan kita compang-camping dan kita kurang keazaman. Jadi, macam kata P. Ramlee, walhasil balik asal, itu pasal tak hasil. Wallahualam. — Berita Harian
http://www.themalaysianinsider.com/sideviews/article/faktor-azam-dalam-pendidikan-kunta-kinte-original/
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment